فرهنگ چای

 در بسیاری از فرهنگ­ها چای در برنامه ­های اجتماعی نیز مصرف می­شود مثل مراسم چای بعدازظهر یا مهمانی چای

مراسم چای در فرهنگ­های مختلف بوجود آمده است مثل مراسم چای چینی و ژاپنی که تکنیک­های سنتی دم کردن و سرو چای برای لذت بردن در یک محیط آرام انجام می­شود.

در ترکیه چای بخش مهمی از نوشیدنی­ها را شامل می­شود که به صورت گرم مصرف می­شود. نوشیدنی گرمی که علی­رغم تاریخچه طولانی مصرف قهوه در این کشور بسیار پر مصرف است. در 2004 ترکیه 205500 تن چای تولید کرد ( 6/4 درصد از تولید کل جهان)، که ترکیه را از بزرگترین بازارهای چای در جهان ساخت با 120000 تن مصرف در ترکیه و بقیه صادر شد. در 2010 ترکیه بیشترین مصرف سرانه (2/7 کیلوگرم) را در جهان داشت. در 2013 مصرف سرانه چای در ترکیه بیش از ده فنجان در روز و 8/13 کیلوگرم در سال بود.

ایرلند برای مدت طولانی یکی از بزرگترین مصرف کنندگان سرانه چای در جهان بود، با مصرف چهار فنجان چای برای هر شخص در روز البته با افراد زیادی که شش فنجان یا بیشتر می­نوشیدند. چای در ایرلند معمولا با شیر یا قند مصرف می­شود. دو برند اصلی چای فروخته شده در ایرلند Lyon و Barry است.

چای در اغلب فرهنگ­های خاورمیانه وجود دارد. در فرهنگ عرب چای یک نقطه کانونی برای گردهمایی ­های اجتماعی است. در پاکستان هر دو چای سیاه و سبز محبوب هستند و به صورت محلی به ترتیب kahwah و sabz chai شناخته شده اند. چای سبز اغلب بعد از هر وعده غذایی در Pashtun در بلوچستان و در kheyber pakhtunchwa سرو می­شود.

در ناحیه کشمیر که مرز بین هند و پاکستان است، چای کشمیری یا noon chai، چای با پسته، بادام، هل و گاهی اوقات با دارچین عمدتا در مناسبت­ های ویژه مثل عروسی مصرف می شود و در طول ماههای زمستان در بسیاری از کیوسک ها فروخته می شود.

در ایالات متحده امریکا 80 درصد چای سرد مصرف می شود. چای شیرین نماد فرهنگی جنوب شرق امریکا است و در آن بخش کشور رایج است.

سوئیس یک ترکیب منحصر به فرد از چای سرد دارد که با مواد اولیه ایی مثل چای سیاه، شکر، آبلیمو و نعنا تهیه می شود.

در هند چای یکی از محبوبترین نوشیدنی­های گرم است و تقریبا در تمام خانه ها روزانه مصرف می شود.

در بریتانیا این آداب مرسوم است که بلافاصله پس از ورود مهمان با چای از او پذیرایی میکنند و یکی از نوشیدنی های فرهنگی است.

در برمه ( میانمار ) چای نه تنها به عنوان نوشیدنی گرم مصرف می شود، بلکه چای شیرین و چای سبز نیز مصرف می شود که به صورت محلی به ترتیب laphet-yay و laphet-yay-gyan نامیده می شود.

برگهای چای ترش که به صورت محلی laphet نامیده می شوند معمولا با دانه های کنجد، لوبیا، بادام زمینی بو داده شده و چیپس سیر خورده می شود.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






برچسب‌ها:

تاريخ : سه شنبه 19 شهريور 1393برچسب:فرهنگ چای, | 3:13 | نویسنده : هاجر کردی. کارشناس ارشد زیست شناسی گیاهی از دانشگاه گلستان |
.: Weblog Themes By VatanSkin :.